Om meg

Bildet mitt
telemark, Norway
jeg er ei lita nordlandsjente som fant kjærligheten og lykken i Telemark. Her bor vi i ett lite rødt hus med nydelig utsikt. for tiden er jeg i mammapermisjon med tvillingguttene vi fikk i mars 2011; Casper og Theo. jeg har studert russisk språk og planlegger å bli tolk etterhvert når jeg er tilbake i arbeidslivet.

onsdag 8. februar 2012

Motorisk trening

Som jeg har nevnt tidligere så ble Casper og Theo født 7 uker før tiden og da er de regnet som premature. Uavhengig av deres faktiske behov så er det altså da slik at de blir fulgt opp av barne-fysioterapeut frem til de krabber/ reiser seg opp langs møbler, og noen ganger litt lengre dersom det foreligger behov for det.

I vårt tilfelle fikk vi da besøk av en hyggelig dame som var veldig avslappet og rolig og ikke minst veldig grundig til å forklare alle aspektene av barnets behov i forhold til vekst og utvikling. Jeg skal ikke ramse opp alt dette i bloggen for jeg er ingen ekspert og har ikke belegg for å gå god for at alt jeg eventuelt skriver er korrekt. Men jeg skal gi noen eksempler på de råd og øvelser som har vært med på å føre guttene våre dit de er i dag. De er nå ferdig med sin fysioterapi og har tatt igjen de 7 ukene sine med glans:)

De tidligste øvelsene gikk ut på å gjøre barnet sterk i rygg og nakke og da gjaldt det å legge barnet på mage på f.eks en sofapute og skrå den litt oppover slik at det ikke blir så tungt for barnet å reise nakken som dersom puten var vannrett. Det vi gjorde var å plassere puten på fanget og skrå den opp mot sofabordet som da var akkurat litt høyere og derfor perfekt til denne øvelsen. Vi samlet barnets armer godt inntil kroppen og holdt våre hender inntil slik at det ble en trygg støtte. Dette skulle vi gjøre flere ganger iløpet av dagen og det styrker nakken.

En annen øvelse kan godt gjøres i sofaen og styrker ryggen, magen og armene. Da legger man barnet på rygg og holder det i hendene og lar det løfte kroppen sin opp (som i hang-ups) av seg selv. Denne gjorde vi ofte i kombinasjon med den andre øvelsen ovenfor ( gjerne 2-3 min med hver øvelse). Dette holdt vi på med i 1-2 mnd tid og gjorde det nesten hver dag. Det ga gode resultater og da fysio kom tilbake på besøk ble hun veldig fornøyd:)

Etterhvert var det tid for å lære å rulle på gulvet. Da la vi dem på rygg på gulvet og hjalp dem forsiktig ved å ta det ene beinet over det andre og rolig støtte barnet over på mage. Vi tok annenhver fot for ikke å venne barnet til å rulle bare den ene veien. I kombinasjon med dette måtte vi også passe på at barnet ikke hadde favorittside om nattet. Vi byttet derfor plass på tvillingene hver dag for at de skulle ligge annenhver natt på hver side og det hjalp veldig. De hadde aldri stiv nakke.

Neste steg var å "lokke" barnet med leker fra sidene eller ovenfra for å få de til å strekke seg etter og lære seg å gripe. Vi hang da leker over sengen, vippestolen, i vognen og i lekegrinda.

En av de mange tingene vi gjorde som kanskje ga aller best resultat var at vi rett og slett var utrolig tidlig ute med å la barna være på gulvet og bevege seg på egenhånd. Hver dag i mange timer sammenlagt. Fysio sa at veldig mange venter unødvendig lenge med å legge barnet på gulvet. I vårt tilfelle var det ikke noe valg egentlig. For at vi noensinne skulle få slappe litt av så måtte vi nesten bare la dem ligge litt på gulvet og det var kjempelurt.

Vi fikk også noen råd til ting vi ikke burde gjøre og ett av dem var å ikke stresse med å få barnet til å stå eller gå. Derfor var gåstol ikke noen veldig gunstig variant i og med at barnet får en illusjon av å kunne gå men fortsatt ikke var trent seg sterk nok i ryggen til å egentlig bære kroppen selv. Hun mente at naturen måtte få gå sin naturlige gang og at barnet ville reise seg når det var sterk nok i kroppen. I verste fall kan for tidlig gå-trening bli belastende på skjelettet og gi slitasjer eller komplikasjoner. Så vi hjalp dem aldri opp på føttene. Når de derimot begynte så smått å prøve så lot vi det foregå på mykt underlag i sofaen.


Det er nok mange andre ting vi også har gjort men jeg kommer ikke på alt i farten. Men dette var i alle fall med på å gjøre mine barn veldig sterke og flinke og jeg håper at disse rådene kan være til hjelp for noen andre også. Føl dere fri til å kommentere eller supplementere innlegget :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar