Om meg

Bildet mitt
telemark, Norway
jeg er ei lita nordlandsjente som fant kjærligheten og lykken i Telemark. Her bor vi i ett lite rødt hus med nydelig utsikt. for tiden er jeg i mammapermisjon med tvillingguttene vi fikk i mars 2011; Casper og Theo. jeg har studert russisk språk og planlegger å bli tolk etterhvert når jeg er tilbake i arbeidslivet.

fredag 10. februar 2012

noen enkle råd for ditt og datt

Jeg er for trøtt og sutrete til å komme på noe veldig givende og sammenhengende å skrive om i dag så da tenkte jeg at jeg kunne skrive ned noen av de rådene vi har fått på forskjellige områder så kanskje det er noen som finner noe de ikke visste eller kjenner seg igjen:)

skover i hodebunn
små barn får ofte sånne små områder med fett som legger seg rundt omkring i hodebunnen som gulbrune flak. Disse er litt ekle og ikke alltid så lett å vite hvordan man skal bli kvitt. Jeg fikk ett veldig godt råd hos svigermoren min som har fungert helt toppers. Man masserer inn hodebunnen med olje når man bader barnet og etter badet tørker man lett over håret med håndduk og deretter går over hodebunnen med en lusekam. Da løsner mye. Når man gjør dette jevnlig vil skovene til slutt forsvinne:)

Gi tran
Å gi barna tran kan være vanskelig og det er like utfordrende å holde klærne fri for flekker om barna skulle gulpe opp den tranen de har fått. Derfor har vi to råd å dele. Det ene er å bruke easytran som er en liten pipette som ligner en sprøyte og den kjøpes på nettet. Denne doserer tranen i dråper og er spesiallaget for småbarn.
Det andre rådet fikk vi av helsesøster og det var å gi barnet tran når det sitter i badekaret. på den måten vil det ikke bli flekker på klærne om barnet avviser tranen:)

Hard mage
 det er mange råd for hard mage og ett kjent råd er å blande maltekstrakt i vannet/melken/grøten og det er kjempefint. men noen ganger er ikke det godt nok. Da er f.eks sviskesaft en fin ting. I tillegg kan det være greit å massere barnet forsiktig på ryggen og ned mot halebeinet. Mye veske og olje i maten er også bra.

klippe negler
Det er forferdelig å klippe negler på barn men det er noe som må gjøres. Jeg fikk råd om å bite dem eller rive dem. Jeg forstår rådene men for meg var det veldig vanskelig og jeg fikk ikke til. Jeg kjøpte da en egen neglklipper på apoteket for babyer. Den brukte jeg til å klippe litt på siden av neglen for deretter å rive den. Fungerte kjempeflott. Og det er best å klippe neglene etter bad, for da ser man bede hvor man kan klippe for å ikke treffe fingeren:)

gi flaske
Å gi barna flaske uten å måtte ha dem på armen hele tiden hadde jo vært deilig, sant? Jeg ble sjokkert da svigermor bare la tvillingene i vogna med en dyne som støtte under flaska og bare pakka den i munnen på dem. Jeg hadde aldri tenkt tanken på at man kunne gjøre det slik men  det er altså blitt en vane her i huset. Og det er deilig.Da de var mindre måtte vi jo ta pauser innimellom og ta barnet opp for å rape men etterhvert som de ble større kunne de styre alt det selv. Nå drar de ut flaska selv når de ikke vil ha mer:)

snakking
Nå skal jeg ikke uttale meg for mye om snakking ettersom mine barn ikke kan prate enda. De mumler lyder og prøver seg men er ikke blitt så flinke til å gjøre seg forståelig enda da:) Men helsesøster ga oss ett råd om at det var lurt å begynne å ta vekk sutten på dagtid. Når barnet ikke har sutt i munnen vil det være mer interessert i å prøve seg på snakking. Vi har merket forandringer allerede på en uke:)

Jeg har sikkert mye annet på lager men jeg kommer ikke på mere i skrivende stund. Hva barneoppdragelse angår så har jeg veldig mye å lære enda og det er jeg klar over. Men er deilig å få delt litt av de tingene vi har fått med oss så langt så kanskje noen vil dele råd med meg også?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar