Om meg

Bildet mitt
telemark, Norway
jeg er ei lita nordlandsjente som fant kjærligheten og lykken i Telemark. Her bor vi i ett lite rødt hus med nydelig utsikt. for tiden er jeg i mammapermisjon med tvillingguttene vi fikk i mars 2011; Casper og Theo. jeg har studert russisk språk og planlegger å bli tolk etterhvert når jeg er tilbake i arbeidslivet.

fredag 20. januar 2012

hvordan strekker tiden til?

Nå så det kanskje ut på overskriften som jeg hadde svaret på det, men det har jeg ikke. Å få tid til noe som helst når man har to friske og sunne barn med en stigende bratt utviklings kurve er rimelig komplisert!

hvem i alle dager har funnet opp dette svadaet om at spedbarn sover så mye???? De burde få seg en ørefik for å gi nybakte foreldre falske forhåpninger!
Jeg må innrømme at jeg trodde vi gjorde noe galt. Hvorfor sover de ikke så mye? eller så lenge? Og hvorfor vil de ikke sove samtidig? Men på ett tidspunkt måtte vi slutte å se på vår situasjon som en firkantet jobb med medfølgende bruksanvisning. Det er så mange som har det slik som oss og som har helt vanlige og friske barn. At de ikke sover så mye som man trodde er ikke unormalt. Det er faktisk like normalt at de sover lite og sporadisk som at de sover mye og til faste tider. Vi trakk ikke det korteste strået av den grunn:)

guttene er matglade og sitter mer enn gjerne i ro i stolene sine, så fremst det er kontinuerlig tilgang til noe godt:D

Når jeg fortalte andre foreldre at jeg gledet meg til de ble litt større og kunne være pittelitt mindre avhengige av meg ble jeg møtt med overbærende latter. Som om de ikke skulle bli mer slitsomme å takle når de krabbet og løp rundt overalt. Det er godt mulig at andre mødre har sett på den biten som den verste, men for meg, som er i den fasen nå, må jeg si at jeg har det mye bedre som mamma nå enn jeg hadde da de ikke kunne gi meg kjærlige smil og le eller vise meg at de kunne prestere noe. På ett tidspunkt av de bare to små babyer som krevde absolutt alt av meg og selv om jeg elsker dem høyere enn meg selv må jeg få lov til å si at jeg var for sliten og frustrert til å føle glede. Spedbarns tiden kan være utrolig oppskrytt og jeg var kjempeskuffa. Det er denne tiden nå som er mest givende. I alle fall for meg.

Casper har flytta inn under bordet:)

verken da eller nå har jeg tid til å lese i ett blad om dagen. Jeg har ikke vasket i skapene på kjøkkenet eller oppå noen skaper siden guttene ble født. Jeg har ikke en gang vurdert å vaske vinduene og i kjelleren er det til en hver tid klær som skal vaskes og jeg føler aldri at tiden strekker til. I kjøleskapet er det stadig noe som har gått ut på dato men blir ikke tatt bort før det nesten går av seg selv. Jeg har fine bilder og en masse albumer hvor guttenes liv egentlig skal dokumenteres men det er bare å glemme. Kattene må nesten bite oss litt før vi klarer å få med oss at de er fri for mat eller vann i skåla eller at kattekassen er på tide å tømme. Jeg kan føle meg som verdens dårligste mamma når jeg ser på andre mødre. Jeg ser at de har flotte hjem med mange fine løsninger som gjør at ting går så mye lettere. De har det urovekkende rent i forhold til hva jeg klarer og det lukter alltid deilig av hjemmelaget mat eller noe annet godt. Hvorfor er det ikke slik for oss?
Det er fristende å skylde på at vi har tvillinger men det er jo ikke veldig spesielt å ha to barn. det er jo mange som har det. Men jeg lager i alle fall så mye hjemmelaget mat som mulig da. Det handler vel litt om å prioritere.


pappesker er myyyye morsommere enn alle de dyre lekene vi har fått!

Theo satte seg opp av seg selv for aller første gang og det klarte jeg jammen å få tatt bilde av:D


Og en gang innimellom har vi noen flotte nære og kjære som gjør en innsats og gir oss barnefri og DA skal vi gjøre alt som vi ikke får tid til ellers. Og noe blir jo gjort, men jeg må innrømme at for de av oss som ikke lenger vet forskjellen på helg og ukedager fordi vi har fullt opp fra morgen til kveld uansett, vi gidder rett og slett ikke gjøre en dritt. Og dette kommer fra ei frøken som er sykelig opptatt av å rydde og vaske! Jeg vil bare sove og se på film med kjæresten i sofaen. Da strekker kanskje tiden aldri til å rydde på utsiden før vinteren kommer, vaske dyner og matter eller lese nyttig faglitteratur. Men vi har friske barn som har lært seg  å både krabbe rundt, kveste fram noen uforståelige ord og reise seg oppetter alt som er større enn dem. Vi spiser god hjemmelaget mat og vi husker hver dag å kysse hverandre og si at vi elsker hverandre før vi lukker øynene og lader opp til nye hektiske dager. Så tiden strekker vel til på de viktigste områdene, så får resten bare kose seg med hybelkaninene så lenge <3

her er det noe morsomt å ta tak i OVERALT!





1 kommentar:

  1. For et ærlig, og ikke minst herlig innlegg! Guttene dine er knallsøte! Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, og jeg syns vi har et alt for stort "press" på oss selv til at alt skal være plettfritt og perfekt hele tiden. Kos deg med guttene dine med god samvittighet, det kommer tidsnok dager der du har all verdens av tid til husarbeid og faglesing. Når du har barnefri så prioriter deg selv, og din ønsker, ikke det du føler at du må gjøre - det er viktig å få litt tid til sine egne interesser også :)

    SvarSlett