Om meg

Bildet mitt
telemark, Norway
jeg er ei lita nordlandsjente som fant kjærligheten og lykken i Telemark. Her bor vi i ett lite rødt hus med nydelig utsikt. for tiden er jeg i mammapermisjon med tvillingguttene vi fikk i mars 2011; Casper og Theo. jeg har studert russisk språk og planlegger å bli tolk etterhvert når jeg er tilbake i arbeidslivet.

tirsdag 24. januar 2012

noen råd om legging

Nå er det ikke slik at jeg er ekspert på området og jeg bøyer meg i all ydmykhet ovenfor de som har fått mange barn og måttet gå gjennom soverutiner med småttiser flere ganger, men som jeg har nevnt tidligere så føler jeg at vi har vært veldig heldig med all hjelpen vi har fått. Og jeg er nok ikke den eneste som kanskje følte at noen av de tingene jeg lurte på i begynnelsen var videre banale. Ingen spørsmål er for dumme sier helsesøster men det er mange som opplever det skrå, halv irriterte blikket når man spør om noe som, for dem, virker helt selvsagt eller enkelt. Så alt for mange kommer med rådet om å lese seg opp på nettet, men jeg anbefaler det ikke. I alle fall ikke om man ikke finner alle svar på ett og samme sted. Høres kanskje ut som ett selvmotsigende råd, i og med at du leser mine råd her på nettet, men jeg tror de fleste forstår hva jeg mener. Noen steder kommer det så konkret frem hva man SKAL gjøre og man føler seg som en crappy forelder når man ikke får det til. Og det er jo ikke slik. Det er jo bare sånn at alle barn og deres foreldre er forskjellige og man må finne sin egen rytme. Jada, det har vi hørt før. Men hva er denne rytmen da?

en av fordelene med å ha tvillinger er at man MÅ være hard i rutinene. Hvis ikke går man under. Så for oss har nok innføringen av rutiner vært litt lettere enn for foreldre som begynner med rutiner "etterhvert" for da har barnet allerede vært vant med å følge sin egen kropp og ikke faste tider og handlinger.

På sykehuset lærte vi at premature barn følte seg tryggere når det var omsluttet av "rammer" og ikke hadde for mye åpent rom rundt seg. Dette er jo logisk da de egentlig enda skulle vært inni magen hvor de nettopp har det trangt. Men jeg tror dette gjelder for alle småbarn og at det ikke skader å å bruke denne teknikken til det meste. både ved mating, skifting og legging. Selv om guttene mine er 10 mnd nå så ser jeg fortsatt tendenser til dette behovet for å ha vegger rundt seg for å slappe av. Da de var helt små lå de da sammen i en vugge (anføttes) med hver sin dyne som var pakket så godt rundt dem at de knapt kunne røre på noenting. Vi brukte også sutten fra begynnelsen av. Dette av forskjellige årsaker. Blant annet at de behøvde å venne seg til å suge og fordi jeg ikke vil at de skulle ty til tommelen. Vi bruker merket NUK som har en veldig fin form på suttene som ikke er skadelig for barnets gane. Det hjelper at de har noe i munnen når de sover:) Å vugge og riste og skake på soveplassen pleier å fungere men jeg ville anbefalt å ikke ty til det før man egentlig må. I mange tilfeller er det jo vi foreldre som lærer barna denne uvanen og det er ikke nødvendig. Jeg vugget voggen litt innimellom men ikke for lenge. Bare til barna begynte å bli søvnige.
På sykehuset lærte de oss at det er greit med dempet belysning i rommet og ca 20 varmegrader.
Da de ble litt større ble de lagt i en sprinkelseng sammen og på ett senere tidspunkt fikk de hver sin som står med endene mot hverandre. De sover enda på vårt rom, selv om dette ikke er noe vi egentlig vil. Det handler om at barnerommet ikke er helt klart enda;)

Noe vi har holdt ved fra de var nyfødte til nå er hvor lang tid vi bruker på å legge dem. Eller hvor lang tid vi fysisk sett er der når de skal sove. Det er ikke noen langtekkelig prosess. Her er det bare å skifte på barnet, gi det mat og deretter legge dem i sengen med en skvett i flaska. Når de har blitt lagt til rette går vi direkte ut av rommet uten noe mer fjas. Vi har jo en babycall og får med oss det som skjer men vi går ikke inn i rommet igjen med mindre det er fordi de har mistet flasken eller bare skal ha sutten i munnen. Ikke noe kos og dulling i det hele tatt. Det høres kanskje kaldt ut men det fungerer veldig bra...Frem til de er litt større;) Nå har de nattmelodier på babycallen og de bruker lengre tid og kan være nok så vanskelige og sutrete men vi bytter på å gå inn og vi går ikke inn så lenge de ikke har begynt å hyle. Og selv da er vi harde. Barn er ikke roboter og det finnes ingen bruksanvisning så selv med de strengeste rutiner vil det alltid forekomme avvik, men til å være bare en harmløs regel må jeg si at det er noe av det mest effektive jeg har vært borti.

Vi har ikke leker i sengen men de har en bamse/sutteklut de elsker og som alltid er med. De har sutter liggende rundt i sengen så de alltid kan finne en og de har både dyne og pute. Man skal ikke gi barna en pute men vi har valgt å gi dem en flat en som vi tar bort ved behov. Det har vært greit å bruke puten som støtte når de skal ligge i en viss stilling. Vi har alltid en vannflaske i sengen deres for at de skal få vann om de våkner om natten. Saft og slikt er forbeholdt sjeldenheten og i alle tilfeller bare på dagtid. Nå har guttene våre endret mye på liggestilling og Casper sover bare på mage og det har vi bare måttet akseptere. Vi følger med at han alltid ligger med hodet til siden og får puste. Jeg tror ikke det er så farlig som man skal ha det til. Det er viktig å huske på at for noen år til bake siden så skulle barna bare ligge på mage og ikke på rygg. Forskningen forandrer seg hele tiden og faktum er at menneskeheten fortsatt vokser og vi kan ikke endre på menneskets natur.

Sykdom og tenner er ett helt eget kapittel som er ulikt for de fleste men for oss har det vært slik at når de har vært snørrete og forkjølt har vi hevet sengen med bøker under senge-føttene. Vi har sjelden benyttet paracet og ibux (som vi har i stikkpille-form til baby) men det har vært tilfeller der feber har gjort det til ett behov. Vi bruker saltvanndråper fra apoteket i nesen deres og lar snørret løsne før vi bruker en nesesuger med slange på som gir god effekt. Det er ikke noe gøy og de hyler og blir paniske men det tar ikke mange sekundene før de roer seg. Etter en slik behandling tar vi dem selvsagt opp og roer dem før de legges ned igjen. Når de er tette er vann helt klart mindre slimdannende enn melk og vi bytter ut en del melk med vann. Dette gjelder nå som de kan spise en del fast føde og ikke lenger ammer. Når de bare drikker melk kan man nesten ikke  erstatte melk med vann men så lenge de tar flaske kan man jo supplere. Når det gjelder tenner er det jo dentinox som er rådet fra helsepersonell men min erfaring er at det bare fungerer i sekunder og så er det på'n igjen og det går ikke når barnet skal sove. Da har jeg, etter råd fra bekjente med barn, investert i en salve som heter Utroligsalven og finnes på nettet (www.utroligsalven.no). Denne har konsistens som vaselin og lukter og smaker litt sånn peppermynte/tigerbalsam-lignende. Den er i sin tid laget for gummene inni munnen og har i senere år blitt utviklet til å kunne bli brukt på så mangt. Da tørker man inni munnen til barnet med en ren klut og smører på salven etterpå. Den smaker godt så det pleier ikke være noe problem og det hjelper godt. Vi bruker denne på oss selv også når vi får tørre hudområder, sår eller utslett og det funker fantastisk:)

Jeg håper noen av rådene mine er til hjelp for noen der ute:) Ikke vær redd for å kommenter eller spør om noe som helst:) Nå har jeg to hylerunger som gjerne skulle fått seg en dagsblund så jeg må nok avslutte. Klokken er for øvrig 10.51 og ikke midt i natta:)

legging på dagen er en helt annen dans som jeg ikke orker å skrive om før jeg føler at jeg faktisk vet hva jeg snakker om:)









2 kommentarer:

  1. Hei :)

    Jeg vil bare slenge inn en kommentar på at jeg liker denne bloggen veldig godt :)

    Fortsett med dette du :) Du er kjempeflink å skrive og forklare :)

    Og det er to nydelig gutter du har :)

    Ha en fortsatt strålende dag :)

    PS: Ang. klokken, har du sett på innstillinger, at det ikke er noe der som tuller? Eller på pc?

    SvarSlett
  2. Har tittet litt på mine innstillinger og gå inn på innstillinger - formateringer. Det skal kl og dato ligge, der vil jeg tro at noe er feil..

    SvarSlett